Zo rood als een roos

In deze blog geef ik meer informatie over de huidaandoening rosacea.

De volgende punten komen aan bod:

·       Wat is rosacea

·       Hoe ontstaat rosacea

·       Op welke triggers te letten bij rosacea

·       De rol van de demodex mijt bij rosacea

·       De rol van verwijde haarvaten bij rosacea

·       Het ontstaan van couperose (verwijde haarvaten)

·       Wat kan ik voor jou betekenen

Wat is rosacea?

Rosacea is een huidaandoening van de haarvaten. Het betekent letterlijk “Zo rood als een roos” en komt alleen voor in het gezicht. Het komt in het algemeen iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en ontwikkelt zich meestal rond het 30ste levensjaar.

Je hebt ook verschillende stadiums van rosacea. De symptomen van rosacea kunnen zijn: roodheid, ontstekingen in de huid, ontstekingen van de ogen en couperose. Des te verder in het stadium hoe meer van deze symptomen kunnen ontstaan en hoe moeilijker rosacea te behandelen is. Daarom kan het tijdig herkennen van rosacea van belang zijn voor het in balans houden van de huidaandoening.

Omdat het bekend staat als chronische huidaandoening kan er helaas niet geclaimd worden dat de huidziekte volledig kan worden hersteld. Dit komt ook omdat dermatologen en wetenschappers nog niet alles van de huidaandoening afweten. Bepaalde triggers, zoals verkeerde huidverzorging en voeding kan de huidaandoening verergeren of ervoor zorgen dat het terug komt.

Hoe ontstaat rosacea?

Op deze vraag kan ik helaas geen duidelijk antwoord geven. De precieze oorzaak van het ontstaan van rosacea is nog altijd onbekend. Ondertussen dat ze steeds verder komen met het onderzoeken kennen wij inmiddels wel een lijst aan triggers wat kan bijdragen aan het ontwikkelen van rosacea.

Op welke triggers te letten bij Rosacea

Voeding

Vermijden:

Histaminerijke voeding

Scherpe kruiden

Hete dranken

Alcohol

Suiker

Huidverzorging

Zonder minerale oliën, conserveringsmiddelen en kleurstoffen

Zonder zout

Geen vetrijke huidverzorging

Dermaviduals heeft een range voor de Rosacea huid. Voor het juiste advies neem contact op.

Nog meer triggers waar je op kan letten bij Rosacea zijn:

·      Hoge temperaturen (sauna en zon)

·      Lage temperaturen (droog en koud)

·      Stress

Erfelijkheid kan ook een rol spelen bij rosacea. Mocht het dus in de familie voorkomen dan kan het zijn dat je gevoeliger bent voor het ontwikkelen van rosacea. Het is dan zeker aan te raden om al preventief bezig te gaan met aanpassingen in je leefstijl om te voorkomen dat je rosacea gaat ontwikkelen.

De rol van de demodex mijt bij rosacea

Uit onderzoek blijkt ook dat mensen met een rosacea huid meer van een bepaalde mijt op hun huid hebben zitten, namelijk de demodex mijt. Iedereen heeft te maken met deze kleine inwoners op de huid. Een goede balans van bacteriën, virussen en mijten is van belang voor een gezonde huid. Dit zorgt ervoor dat de ph waarde van de huid aan de lage kant blijft en dus wat zuurder is. Het kan zijn dat de huid wat meer basisch is geworden door meerdere oorzaken. Bijvoorbeeld invloeden van buitenaf, zoals verkeerd gebruikte huidverzorging. De demodex mijten kunnen beter leven op een huid met een basische ph waarde. Ze zijn ook gek op oliën en vetten, waarin ze zich gaan nestelen. Daarom is bij een rosacea huid ook af te raden om vetrijke huidverzorging te gebruiken.

De rol van verwijde haarvaten bij rosacea

Couperose is een medische naam voor verwijde bloedvaten in de gezichtshuid. Couperose wordt altijd gezien als onschuldig. Maar wanneer je couperose hebt kan dit zich ontwikkelen naar rosacea. Bij zowel couperose en rosacea zijn de haarvaten verzwakt. De haarvaten kunnen niet meer vernauwen door gebrek aan collageen en elastine in de huid. Bij zowel couperose en rosacea zijn de haarvaten verwijd. Bij couperose zijn de haarvaten in principe nog gesloten en bij rosacea blijven de haarvaten open staan. Het open blijven staan komt door ophoping wat er ontstaat in de haarvaten. Wanneer de haarvaten open staan kan het bloed ook gaan lekken naar omliggende weefsels. Dit verklaart dan ook de roodheid in het gezicht bij rosacea.

Het ontstaan van couperose

Het lichaam heeft meer dan 80.000 km aan haarvaten(capillairen). In het gezicht zijn deze haarvaten heel dun. De rode bloedcellen bewegen zich door deze haarvaten en leveren voedingsstoffen en zuurstof aan weefsels.

In de kleinste haarvaten vindt ook de uitwisseling plaats van voedingsstoffen, afvalstoffen en zuurstof. Rode bloedcellen kunnen alleen flexibel bewegen door de kleine haarvaten wanneer de cellen gezond zijn. Gezonde cellen krijg je door het juiste dieet met vetzuren. Wanneer de rode bloedcellen te stug zijn passen ze niet in de dunne haarvaten. Wat je dan krijgt is dat de haarvaten zich gaan vervormen. Ze worden dikker, zodat de rode bloedcellen nog door de haarvaten kunnen bewegen. Het lichaam kan ook meer haarvaten gaan creëren. Dat meer en dikker worden van de haarvaten is dan ook te zien aan de huid in de vorm van couperose.

Er zijn behandelingen om couperose weg te laseren. Maar je kunt je dan afvragen of het wel zin heeft als het van binnenuit niet oplost. Ik zeg dit ook om een andere reden. Wanneer dit in je huid gebeurt kan dit ook in andere delen van je lichaam gebeuren, zoals in je hersenen. Niet om angst aan te praten, maar ben daar dan ook altijd bewust van. Vaak vertellen huidaandoeningen iets over jouw gezondheid. Je kan de huid als spiegel voor jouw gezondheid zien. Ik zou dan ook altijd adviseren om eerst van binnenuit te werken en mocht het daarna nog niet helemaal weg zijn kan je er nog voor kiezen om het weg te laseren.

Meten is weten

Het meten van de gezonde cellen kan worden gedaan met een eenvoudige bloedtest. Wil je hier meer over weten? Laat dan hieronder een bericht achter.

Wat kan ik voor jou betekenen?

Mijn behandelingen zijn altijd persoonlijk afgestemd. Ik vind het belangrijk om te kijken naar het lichaam als geheel. Iedereen is anders en zo ook iedere huid. Net zoals andere huidaandoeningen kan rosacea meerdere oorzaken hebben. Graag help ik jou om weer een mooie stralende huid te krijgen en je zelfvertrouwen weer een boost te geven. Voor meer informatie laat hier dan hieronder ook een bericht achter.

Laat een reactie achter