Skin

De natuurlijke functie van de huid

Wit en gekleurde huid

Het lichaam is echt een geweldig mooi machine. Als je er over nadenkt is het zó bijzonder. Iedere cel en iedere orgaan in je lichaam heeft zijn eigen functies en werkt (in goede gezondheid) als een wonder.

Sinds het ontstaan van cosmetica smeren wij onze huid het liefst van top tot teen vol. Ik zeg niet dat dit verkeerd is. Het is juist goed om je huid een handje te helpen.

Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat je huid ook een natuurlijke functie heeft? Door te veel en verkeerd gebruikte cosmetica kan je de natuurlijke functie van de huid verstoren.

In deze blog leg ik uit over de natuurlijke functie van de huid. De volgende onderwerpen komen aan bod:

Een korte anatomie van de huid

De huid is opgebouwd uit verschillende lagen. De opperhuid(epidermis), lederhuid (dermis) en onderhuids weefsel (subcutis).

Vergelijk de epidermis met een stenen muur. De stenen zijn je cellen en het metsel zijn de natuurlijke huidoliën. Bij een gezonde huid vormt dit samen een intacte huidbarrière. Een keer per maand wordt deze muur weer opnieuw opgebouwd. De cellen ontstaan beneden en gaan zo langzaam omhoog naar de oppervlakte van de epidermis. Waar ze vervolgens afschilferen.

De kleine gaatjes die je ziet zijn je poriën. De poriën zijn de openingen van de haarfollikels. Klieren aan de follikels scheiden een vette substantie uit wat talg heet. De talg helpt om de huid te verzuren en in balans te houden. Bij een gezonde huid is de pH waarde namelijk niet neutraal. De pH waarde van de huid hoort bij de 5,5 te zitten. Doordat de huid zuur is maakt het voor schadelijke bacteriën moeilijk om te groeien. Maar daarover straks meer.

pH-waarde tabel - natuurlijke functie huid

De natuurlijke functie van de huid als verdedigingslinie

De huid is het grootste orgaan en daarnaast is het voor het immuunsysteem ook de eerste en beste verdedigingslinie. De huid is het eerste wat in contact komt met de omgeving.

Om even terug te komen op de stenen muur, waar ik het net over had. Hoe sterker deze muur hoe meer het ons beschermd. Zoals ik had aangegeven zijn je cellen omgeven door natuurlijke huidoliën. De huidoliën zijn de metsel van de muur. Je kunt je voorstellen wanneer het metsel weg is je muur instort. De huidcellen produceren door middel van enzymen deze huidoliën. Deze enzymen kunnen alleen werken wanneer de huidbarrière intact is.

Wanneer deze beschermende muur valt dan kunnen ziektekiemen makkelijker binnenkomen. Je immuunsysteem komt dan in actie. De immuuncellen vallen de indringers aan en daardoor krijg je vaak ook als reactie dat de huid rood en jeukerig wordt.

Niet alleen kunnen schadelijke stoffen binnenkomen, maar ook kan het natuurlijke vocht wat aanwezig is in de huid ontsnappen. Hierdoor ontstaat een droge en vochtarme huid.

Het geheim van een gezonde huid is het niet verpesten van je huidbarrière

Laat de natuurlijke functie van de huid zijn werk doen.

Tegenwoordig zijn er in de schoonheidswereld zoveel modules en behandelingen die deze muur afbreken zoals bij een (chemische) peeling. Een peeling wordt meestal ingezet bij huidproblemen zoals acne en huidverjonging. Al moet ik toegeven dat deze modules en behandelingen op het begin voor mooie resultaten kunnen zorgen.

Na langere tijd kan het echter zo zijn dat de problemen erger worden. Of dat er nieuwe huidproblemen ontstaan. Zelf spreek ik uit ervaring toen ik een aantal jaren geleden mijn acne probleem wou oplossen.

Door het weghalen van de bovenste laag verstoor je namelijk de huid zijn natuurlijke functie. De huid wordt letterlijk blootgelegd voor het ontstaan van allerlei (andere) huidaandoeningen en allergieën.

Vergelijk het met het volgende: In het schoonheid vak leer je dat de wenkbrauwen eerst moeten worden geverfd voordat er geharst mag worden. Bij het harsen ligt de huid namelijk open. Als je daarna met de verf erover gaat dan kan het zijn dat je een allergie ontwikkeld voor de verf.

Om dus een allergie of huidaandoening te voorkomen en te behandelen is een gezonde intacte huidbarrière van belang. Gelukkig zijn er andere methodes om een huidprobleem/conditie aan te pakken zonder dat de huidbarrière daar verstoord door raakt, zoals bij micro-needling.

Kleine beestjes

Dan zijn er nog de kleine beestjes op je huid die er thuishoren. Namelijk je microben.

Het klinkt misschien niet heel smakelijk, maar je huid heeft triljoenen verschillende bacteriën, schimmels, virussen en zelf kleine insecten. Alles bij elkaar word je huid microbioom genoemd. Als je ver zou inzoomen op je huid dan zou je ze zelf kunnen zien lopen.

Deze wezentjes heb je ook nodig voor een gezonde huid en daarom kunnen wij niet zonder onze microbioom. Ze beschermen de huid tegen indringers. Om even een voorbeeld te geven van de Staphylococcus epidermidis. Deze bacterie zit over heel je lichaam en kan bepaalde immuuncellen activeren die wonden genezen en infecties bestrijden. Ze kunnen net zoals antibiotica pathogene bacteriën doden. Het nadeel is dat bij het gebruik van antibiotica ook andere nuttige bacteriën worden vernietigd.

Je microbioom wordt gevormd bij de geboorte. De omgeving speelt hier een belangrijke rol bij. Waar je woont (stad of dorp) of dat je huisdieren hebt enzovoorts. Voor een goed getraind immuunsysteem, en dus voor een gezonde huid, is het goed om bloot te stellen aan de natuur.

Het ontstaan van cosmetica

Het begon allemaal bij zeep. Toen er midden 19e eeuw veel ziektes voorkwamen ontdekte wetenschappers ziektekiemen. Het idee was om alles van de huid te wassen. Later kwamen ze achter dat de huid na het wassen van zeep droog aanvoelde. Om dit aan te vullen ging men na het wassen een moisturizer gebruiken. Zo begon de wereld van de cosmetica.

Het reinigen van de huid is niet nodig om de huidmicrobioom er af te wassen. De huid reinig je om schade te voorkomen door luchtvervuiling en uv-straling.

Zeep reinigt de huid wel, maar reinigt te grondig. En alleen met water wassen maak je de huid niet schoon mee. De huid reinig je met huidvriendelijke reinigers.

Dermaviduals

In mijn salon werk ik met de producten van Dermaviduals. De structuur van de basiscrème van Dermaviduals is hetzelfde als dat van de huid. Hierdoor vervangt de crème tijdelijk de beschadigde huid en kan de huid herstellen.

Wil je hier meer informatie over? Neem dan gerust contact op. Wist je dat Dermaviduals ook Mini’s heeft? Hiermee kan je ongeveer 4 a 5 weken uitproberen hoe de producten voelen en wat ze met je huid doen!

De natuurlijke functie van de huid herstellen van binnenuit

Wil je toch iets meer doen met je huid? Heb je er dan wel eens over nagedacht om de huid te herstellen en verzorgen van binnenuit?

Naast een intacte huidbarrière heeft voeding ook een belangrijke rol om gezonde en stralende huid te krijgen en/of te behouden. Door de huidbarrière te repareren kan je al een groot deel oplossen. Maar wat ik ook altijd zeg is dat een huidprobleem niet zomaar komt aanwaaien.

Het is niet altijd makkelijk om de juiste hoeveelheid gezonde voedingstoffen binnen te krijgen. Maar met de Luminous Beauty Shake krijg je zeker genoeg binnen voor een mooie stralende huid.

Het helpt de huid van binnenuit te versterken. De fibroblasten in de huid worden gestimuleerd om nieuw collageen aan te maken. Collageen zorgt voor de versteviging van de huid en beschermd zo meteen voor invloeden van buitenaf.

Er is gebruikt gemaakt van vele gezonde voedingsstoffen en is daardoor rijk aan vitamine C, zink en magnesium. Wat ik zelf ook een pluspunt vind is dat er geen dierlijke producten aan zijn toegevoegd. Het is helemaal vegan!

De Luminous Beauty Shake heeft niet alleen voordelen voor de huid maar ook veel gezondheidsvoordelen. Het helpt o.a. voor een gezonde hormoonhuishouding, het goed functioneren van het zenuwstelsel, ondersteuning bij zuur-base evenwicht en een sterk gebit.

Bestel de Luminous Beauty Shake en krijg er nu tijdelijk een gratis huidboek bij.

Green Juice

Bronnen: