Skin

Welke voordelen heeft magnesium voor de huid?

Bad met badplan met badzout, kaars en bloemen

Magnesium en de voordelen voor de huid

Naast dat magnesium vele gezondheidsvoordelen heeft voor het lichaam heeft het ook veel voordelen voor de huid

Hier de voordelen van magnesium voor de huid opgesomd:

• Magnesium versterkt de huidbarrière en herstelt zo ook meteen de pH-waarde* van de huid. (* De pH-waarde van de huid is in gezonde toestand niet neutraal. De huid heeft de functie om te beschermen van invloeden van buitenaf. Daarom is de pH-waarde van de huid licht-zuur.)
  • Het heeft een ontsmettende en ontstekingsremmende werking. Hierdoor kan het goed ingezet worden bij de huidaandoeningen acne, psoriasis en eczeem.
  • Daarbij helpt magnesium ook  bevorderend bij de vernieuwing van huidcellen en verbeterd de hydratatie van de huid.

Magnesium opname via de huid

Magnesium is een mineraal wat door de huid kan worden opgenomen. Een van de oudste therapieën voor huidaandoeningen is dode zee therapie en het nemen van magnesium zoutbaden. Ook kan de huid magnesium opnemen door smeren met een magnesiumolie.

Tegen het behandelen van de huidaandoeningen acne, psoriasis en eczeem is het aan te raden om magnesium plaatselijk te gaan gebruiken.

• Let op: Zoutbaden moeten wel vermeden worden als je een allergisch bent voor magnesium (magnesiumcholoride). Of wanneer het nemen van een bad huidreacties ontstaan.

Magnesium tekort herkennen.

Een tekort aan magnesium kan je herkennen onder andere aan spierkrampen, vermoeidheid en misselijkheid

Daarnaast staan veel huidaandoeningen in verband met een magnesiumtekort. Dit komt omdat een tekort aan magnesium ontstekingsreacties kan veroorzaken. Wanneer er dus sprake is van acne, psoriasis of eczeem bestaat de kans dat er een magnesium tekort is.

De geur van zweet geeft ook een goede indicatie of er een magnesium tekort is. Wanneer zweet zuur ruikt is er een grotere kans op magnesium tekort.

Magnesium tekort aanvullen

Het lichaam kan geen magnesium aanmaken. Magnesium kan uit voeding gehaald worden. Magnesiumrijke voedingsproducten zijn o.a. spinazie, banaan en pure chocolade(cacao).

Volgens het voedingscentrum kom je niet gemakkelijk aan een tekort van magnesium. Het komt in veel producten voor. Toch krijgen steeds meer mensen een tekort aan magnesium. Hoe komt dat dan?

Een tekort aan magnesium kan verschillende oorzaken hebben:

1. Door de opname van magnesium in het lichaam.
  • Bij een teveel aan voedingsvezels en fosfor kan magnesium niet goed worden opgenomen door het lichaam. Producten met voedingsvezels en fosfor komen voornamelijk voor in groenten, fruit en granen.

2. Door het huidig eetpatroon.

• De meeste mensen eten niet meer zo gevarieerd. Ook heb je meer behoefte aan magnesium wanneer je veel sport of wanneer je stress ervaart.

3. Aanwezigheid van mineralen in onze grond.

• Er zitten minder mineralen in onze grond. Dit komt doordat er een overmaat aan kunstmest, bestrijdingsmiddelen en insecticiden worden gebruikt in onze landbouw. Een mooie aanvulling bij een tekort is dan ook het nemen van een magnesium suppletie.

Bronnen:

• Mineralen. (2022, 15 januari). Vitamine Informatie Bureau. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/mineralen/#magnesium
  • Ondersteun je huid met pure magnesium | Zechsal. (2022, 15 januari). https://www.zechsal.nl. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://www.zechsal.nl/huid-magnesium/

Afbeelding:

Photo by RODNAE Productions from Pexels